‘Trecuturi Prezente. Arhiva și corpul’ este un proiect artistic care cercetează relația dintre corp, memorie și arhivă în diverse comunități dislocate din locuri distruse radical.

În perioada 5-27 noiembrie 2022, la /SAC @ Malmaison a fost expusă instalația vizuală “În trei zile aici va crește iarba…” care a fost activată performativ pe 5, 6, 12, 13, 17 și 24 noiembrie. Instalația este o pendulare între uitare și recuperare, ștergere și reconstruire. Aducem spații, obiecte și povești din timpuri trecute în prezent, le reconfigurăm, creăm experiențe care devin noi surse de arhivă. Deveniți martori ai acestui mecanism tipic de arhivare subiectivă.

Pe 20 și 21 aprilie 2023 reluăm “În trei zile aici va crește iarba…” | performance + instalație vizuală, la /SAC @ Malmaison. Producția este prezentată de Centrul Național al Dansului București în cadrul CNDB Itinerant – o stagiune de spectacole în alte spații din București și din țară.

Ce rămâne când aparent nu mai e nimic?

Activăm prin mijloace performative rămășițe ale unor comunități imobilizate într-un timp istoric traumatic, ale unor lumi întrerupte: distrugerea din anii ‘80 a cartierelor din zona fostului deal Uranus din București și ‘corpurile de piatră’ ale locuitorilor antici din Pompei prinși sub lavă în timpul eruptiei Vezuviului din anul 79.

Cum putem țese din nou firele unor istorii șterse?

Fragmente de arhivă și amintiri sunt interpretate și reactivate de vocile și corpurile performerilor și ale participanților prin cercetări in situ, ateliere de mișcare, întâlniri comunitare — un continuum în care trecutul devine tangibil și prezentul poate fi reimaginat. Straturile cercetării noastre artistice se întâlnesc într-o instalație vizuală și sonoră activată periodic de performance în spațiile clădirii Malmaison.

Printr-un proces artistic interdisciplinar, conectăm performeri cu artiști vizuali și cu membrii diverselor  comunități într-o serie de manifestări participative. Începem printr-o rezidență de cercetare artistică în situl arheologic Pompei unde explorăm condiția corpului imobilizat la limita dintre mișcare și nemișcare, viață și moarte, în relația directă cu ‘trupurile din piatră’ și cu reprezentările lor. Continuăm printr-un atelier de mișcare și o sesiune de prezentări și discuții cu publicul la CNDB în care investigăm relația dintre corpul viu și imaginea de arhivă. Într-o serie de mese comunitare din parcul Izvor reunim foști locuitori ai zonei demolate Uranus-Izvor în încercarea de a reocupa și a da un sens afectiv unei lumi dispărute. Dedicăm două ateliere comunității de ucraineni din București — martori activi ai unui fenomen similar aflat în plină desfășurare. Realizăm instalația audiovizuală și performativă ‘Trecuturi Prezente. Arhiva și corpul’ la /SAC @ Malmaison.

Echipa și activitățile proiectului

Proiectul se bazează pe cercetarea doctorală a Ioanei Marinescu (artist vizual și arhitect, director artistic al proiectului) care scoate la lumină acest fenomen al istoriilor reprimate, dispărute și al dislocării forțate a comunităților. Demersul artistic este dezvoltat împreună cu Smaranda Găbudeanu (coregraf și performer, fondatoare PETEC) și Iulia Mărăcine (performer, co-fondatoare Ludic Collective) și susținut de Alex Radu (președintele /SAC – Spațiul de Artă Contemporană, director executiv al editurii Vellant).

Despre

Proiectul ‘Trecuturi Prezente. Arhiva și corpul’ este produs de PETEC (Asociația Pentru Teatru și Carte) în co-producție cu  /SAC @ MALMAISON (Spațiul de Artă Contemporană), în parteneriat cu H2Dance (Londra),  CNDB (Centrul Național al Dansului București), Beaconsfield (Londra), comunitatea platformei Cartierul Uranus, CESI (Centrul de Excelență în Studiul Imaginii), Radio România Cultural, Igloo.

Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Echipa proiectului – scurte biografii

Ioana Marinescu arhitectă și artist vizual, este directorul artistic al proiectului. Ioana lucrează cu fotografii de dimensiuni mari în spații publice, cu proiecții și cu acțiuni performative. A finalizat recent o lucrare de doctorat la Slade School of Fine Art, UCL, Londra, despre activarea imaginilor de arhivă în contexte urbane și în relație cu corpul. Proiectul propus se bazează pe cercetarea ei despre zona fostului deal Uranus din București.

Smaranda Găbudeanu este dansatoare, coregrafă și fondatoarea PETEC. Și-a început educația formală prin studii de actorie și mânuire de păpuși și marionete și a continuat cu dans contemporan și cu vizite în medii artistice diverse. Alături de participarea în producții artistice pe scena Centrului Național al Dansului București (CNDB) și în diferite teatre de stat și independente, Smaranda a dezvoltat un interes pentru arte vizuale și film ce a condus-o spre studii masterale de Teoria și practica imaginii la CESI și i-au prilejuit întâlnirea și colaborarea cu Ioana Marinescu.

Iulia Mărăcine este performer și co-fondatoare Ludic Collective. A absolvit studiile universitare (BA) Theatre Practice la Royal Central School of Speech and Drama (Londra). Ca performer, colaborează cu artiști din diferite medii artistice (artă vizuală, coregrafie, film, teatru, muzică). În cadrul colectivului, a co-creat și organizat spectacole participative, instalații audiovizuale, cât și workshop-uri somatice, în diverse spații (teatre, galerii, instituții culturale, școli) atât local, cât și internațional.

Hanna Gillgren este coregrafă și performer de origine suedeză stabilită în Londra, co-director artistic al companiei H2DANCE și predă dans și coregrafie la Roehampton University. Absolventă a London Contemporary Dance School, a primit premii pentru propriile creații și a colaborat cu numeroși coregrafi și dansatori recunoscuți internațional. Cu Ioana Marinescu a lucrat la primele stagii de cercetare coregrafică în ceea ce privește lucrul cu arhiva de imagini ale „corpurilor de piatră” din Pompei. Va ține un atelier de mișcare între 16-18 septembrie la Centrul Național al Dansului București (CNDB).

Laurențiu Calciu este regizor de film documentar premiat în România și Franța, cu experiență în a capta situații improvizate, aflate la limita dintre documentar și ficțiune. A realizat filme mai ales în domeniul vieții sociale, economice și politice din zona balcanică și Europa de Est. Laurențiu va filma și va crea materiale pentru instalația performativă, precum și un film documentar al întregului proiect. 

Katia Pascariu este actriță, performeră și activistă cultural. Absolventă UNATC (2006) și a Univ. București – Master de Antropologie (2016). Activează pe scena locală și internațională, în principal în teatru și performance, dar și film, colaborând cu echipe multi-disciplinare. De peste 10 ani participă în proiecte de teatru social și politic, participând – alături de colectivele Replika, Macaz Coop., Vârsta4, DramAcum – la dezvoltarea unor programe artistice comunitar-educaționale. Susține ateliere artistice de teatru educațional și comunitar de peste 10 ani. Este parte și din colectivul artistic al Teatrului Evreiesc de Stat din București. Katia ne va ghida pe parcursul proiectului, acționând ca un mediator între echipa proiectului și membrii ai comunității fostelor cartiere Uranus și izvor.

Costin Gheorghe este arhitect, fotograf și moderator al platformei online Cartierul Uranus / Uranus dispărut. Împreună cu Cristian Văraru, va facilita relația cu comunitatea foștilor locuitori ai cartierului și documentarea de arhivă a proiectului. 

Corina Cimpoieru lucrează ca cercetător și coordonator al Mediatecii și Arhivei din cadrul Centrului Național al Dansului București (CNDB). În ultimii ani și-a dedicat timpul identificării documentelor despre dans, cercetând în arhive atât private, cât și instituționale, cu scopul recuperării istoriei dansului românesc și a performance-ului prin practici de arhivare a acestora care reconfigurează potențialul lor pentru proiecte contemporane: reenactment-uri performative, expoziții de dans și performance,  proiecte editoriale.

Alex Radu este președintele /SAC – Spațiul de Artă Contemporană, precum și director executiv al editurii Vellant. Alex Radu este recunoscut ca unul dintre cei mai proactivi manageri culturali în artele vizuale, fiind pasionat și de artă performativă. Prin toate activitățile sale, acesta și-a propus să crească publicul pentru artă contemporană, susținând proiecte în spații alternative, pe care le contextualizeaza în cadre de prezentare flexibile și accesibile publicului. Va coordona echipa de artiști și va facilita producția instalației vizuale și performative de la /SAC @ MALMAISON.

Ana Turos este actriță independentă, membru fondator al Asociației Punctart și din 2018 colaborator al Asociației Cultură’n Șură. A realizat managementul de proiect pentru mai multe spectacole de teatru și pentru podcastul Cel Mai Bun Film Prost. Va asigura coordonarea  proiectului.

Monica Bumbeș comunică celor mici și celor mari. Dacă este vorba de a-i împrieteni cu patrimoniul, atunci concepe și derulează programe culturale pentru copii, la școală sau în muzee, împreună cu echipa Asociației Da’DeCe. Dacă este vorba de proiecte artistice, cum este cel de față, atunci se alătură trup și suflet echipelor (de obicei multidisciplinare), pentru a povesti despre ele, pe canalele media bine-știute, lumii întregi. Oricum ar fi, bucuria și împlinirea pe care ți le aduc contactul cu arta se cer împărtășite.

Raymond Bobar este un designer grafic și de literă. A studiat design tipografic la Cooper Union NYC, și la Universitatea din Reading. A fost art director la revista DOR, și a lucrat în paralel pentru 2×4, Black Button, Dalton Maag, Fabrica de Pensule, MNAC, Newlyn, Nicodim și Salonul de Proiecte. A creat designul grafic pentru Pavilionul României la Bienala de la Veneția, 2016 (Arhitectură), și 2017 (Artă). Cel mai recent proiect al său este tipul de literă Omnes Georgian, creat la Darden Studio și publicat de Adobe.