Cristina Lilienfeld se mișcă bine. Atât de bine încât face asta cu un dor molipsitor care te îndeamnă și pe tine să te miști…cumva. Nu știu cum. Într-un fel care iți transformă stângăcia în spontaneitate și încercarea de a te controla într-o profundă eliberare.
Sau cel putin asta am simțit eu de-a lungul cursului de dans contemporan la care am participat.
În interviul de mai jos, Cristina ne va vorbi despre una dintre cele mai cunoscute forme de dans contemporan – contact improvisation.
Știu că v-am făcut curioăi, deci putem incepe:
1. Ce este Contact Improvisation?
Contact Improvisation este un sistem de mișcare în continuă evoluție, fiind una dintre cele mai populare forme de dans contemporan inițiată de coregraful Steve Paxton în 1972.
Tehnica se bazează pe comunicarea dintre două corpuri în mișcare și relația lor cu legi ale fizicii precum: gravitația, puterea elanului (momentum) sau forța inerției, etc.
Corpul are nevoie să fie cât mai senzitiv la impulsurile naturale pentru a dobândi fluiditate și astfel renunțarea la tensiune musculară este unul dintre aspectele cele mai importante.
Aș putea spune că este vorba în special despre o ascultare foarte fină a partenerului tău și despre respect atât de sine cât și a alegerilor sale.
Este evident că punându-te într-o stare de prezență și de focus atât de puternic, se întâmplă și multe transformări la nivel psihologic.
2.Cum ai descoperit această tehnică și cum a influențat modalitatea în care te raportezi la propriul corp?
Am descoperit-o prin anul 2006 la festivalul anual de C.I. de la Cluj, TransContact organizat de asociatia GroundFloor. Atunci m-am simțit “salvată”.
Atmosfera atelierelor de C.I.pusă în opoziție cu sistemul de predare din facultatea de coregrafie la care nu știam cum să reacționez a venit ca o alternativă plină de căldură și acceptare pentru nevoile mele.
Au trecut însă mai mulți ani până când am început să practic în mod regulat, ceea ce aș putea spune că se întâmplă de doi ani de zile, perioada în care am ințeles pas cu pas ce înseamnă să accept prezentul din fiecare întâlnire de dans și nu numai, ce înseamnă renunțarea la așteptări, cum pot să rup mișcarea mea caracteristică, cum să râd cu poftă,etc.
3.Ce ne învață Contact Improvisation despre interacțiunea cu celălalt?
Cred că fiecare om își extrage propriile învățături în funcție de nevoile sale.
Pentru mine a fost acceptarea fiecărui om exact așa cum este și curajul de a spune “nu” când îmi este încălcată o limită, curajul de a mă proteja.
Cred că poți învăța apropierea și intimitatea fără a o duce, precum în viața de zi cu zi, într-o zonă sexuală.
Poți învăța respectul, ascultând și acceptând limitele impuse de partener.
De asemenea cred că acest tip de interacțiune poate distruge preconcepții de tipul “dansul se poate petrece doar intre persoane de sex opus” , “bărbatul are un anumit rol iar femeia altul”( In C.I. ridicările de exemplu se produc în egală măsură de către ambele sexe), “orice atingere are o conotație sexuală”, etc.
4.Există o anumită categorie de oameni căreia îi este adresată această tehnică sau poate fi încercată de oricine?
Da, C.I. este pentru toată lumea, nu trebuie să fi dansator, adult, tânăr, etc; C.I. este practicat de oameni cu dizabilități, de către copii (https://www.youtube.com/watch?v=Gi-OaiQvnTU), bătrâni, oameni cu joburi foarte pragmatice, etc. Desigur fiecare practică din motive diferite, însă în esență este autodezvoltare personală.
5.Putem privi Contact improvisation dintr-o perspectivă terapeutică sau de purificare? Dacă da, te rog să dezvolți.
Am început deja să vorbesc despre aspectul terapeutic al C.I. și aș vrea să adaug că interacțiunea umană plină de ascultare și toleranță nu are cum să nu aibă un rol terapeutic.
Poate în anumite cazuri este vorba și despre un catharsis, acea purificare despre care vorbești, însă în cea mai mare parte cred că vorbim despre beneficiile interacțiunii umane.
De asemenea întâlnirea cu limitele tale ( frica de a cădea, renunțarea la control, nevoia de practică continuă pentru evoluție) poate fi un bun prilej de a crește, acceptându-le, depășindu-le.
6. Care este sfatul pe care il oferi celor care doresc sa incerce aceasta tehnica?
Incercati si accepati tot ce apare, frica, frustrarea data de dificultatea asimilarii tehnicii, orgoliul, etc, pentru ca beneficiile sunt mult mai mari decat ne putem imagina.
Pentru mine tin de o libertate si o bucurie de viata cum am “gustat” doar de cateva ori de-a lungul vietii. Asa ca, ne vedem la jam-session-uri, la cursuri, la ateliere.
Dacă doriți să aflați mai multe despre Cristina și despre cursurile pe care le susține, o puteți contacta aici si aici.
Autor: Mihaela Marinaș
Articol apărut pe site-ul ”Dă mai departe”: https://www.damaideparte.ro/dezvoltare-personala/interviul-saptamanii-despre-contact-improvisation-cu-cristina-lilienfeld/