Eveniment găzduit de Teatre /TheatresPETEC şi alţi 2
Durată: 4 zile
Public Oricine, cu sau fără cont de Facebook
𝙰𝚕𝚒𝚡 𝙴𝚢𝚗𝚊𝚞𝚍𝚒 𝚕𝚊 𝙸𝚗𝚜𝚝𝚒𝚝𝚞ț𝚒𝚊 𝚙𝚎𝚛𝚏𝚘𝚛𝚖𝚊𝚗𝚌𝚎-𝚞𝚕𝚞𝚒
Workshop 𝕌𝕟𝕘𝕒𝕥𝕙𝕖𝕣𝕖𝕕, /SAC@Malmaison
Participare gratuită, înscriere la theatresteatre@gmail.com
𝟏 𝐨𝐜𝐭𝐨𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, 𝟓–𝟗 𝐏𝐌
𝟐–𝟑 𝐨𝐜𝐭𝐨𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, 𝟏𝟏 𝐀𝐌–𝟑 𝐏𝐌
𝟒 𝐨𝐜𝐭𝐨𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, 𝟕 𝐏𝐌, performance 𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏 𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏, Atriumul Institutului Francez, București
Programul Instituției performance-ului a început cu un „full drop în corp”, la atelierul de odihnă ca o transă și decondiționare al artistei islandeze Margrét Sara Guðjónsdóttir, și se termină cu ceea ce coregraful poetic Alix Eynaudi (FR/Viena) numește „Ungathered, o coreo-somatică a odihnei și disidenței: un micro-peisaj al dansurilor colective articulate în jurul unei biblioteci, unde cărțile îți alunecă pe sub piele, iar cuvintele devin locuri de cuibărit.”
Acesta este ultimul atelier dintr-un program generos și dă startul unui întreg „festival” numit Repetiție pentru o instituție a performance-ului (1–30 octombrie).
În decursul a trei zile, acest „laborator/reuniune/adunare va căuta modalități încărnate de a simți-gândi-mișca împreună, urmărind obscuritatea asamblajelor transindividuale. Șoptit și precar ca un pământ umed, Ungathered repetă dansuri care cresc în dedesubturi.”
Pe 4 octombrie, această practică continuă cu 𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏 𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏, performance-ul prezentat de Alix Eynaudi alături de turf + surf și Hugo Le Brigand în București, la Atriumul Institutului Francez, după încheierea atelierului. Dacă 𝕌𝕟𝕘𝕒𝕥𝕙𝕖𝕣𝕖𝕕 adună și împrăștie forțe într-un spațiu colectiv și procesual, 𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏 𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏 incorporează aceste reziduuri somatice și textuale într-o ficțiune performativă — o poveste înscenată, dansată, marcată de ecouri de cărți, corpuri și gesturi repetate împreună.
𝗔𝗹𝗶𝘅 𝗘𝘆𝗻𝗮𝘂𝗱𝗶 este o coregrafă și dansatoare franceză stabilită în Viena, care se situează în sfera coreografiei extinse. Proiectele sale explorează diverse formate de a produce lucrări publice, cum ar fi publicațiile, saloane de studii colective și performance-uri. A lucrat ca dansatoare și performer în numeroase companii și proiecte (AT de Keersmaeker, J. Lacey, A. Juren, B. Charmatz, E. Ward). Lucrările sale de scenă recente sunt „Death by Landscape” (2024), „fiction fiction” (2025), „it doesn’t go without saying” (2026). În 2019, lui Alix i s-a acordat bursa de cercetare PEEK din partea FWF (Fondul științific austriac) pentru proiectul „Noa & Snow”. În 2023, i-a fost acordat Arbeitstipendium, bursa de cercetare pentru artele performative din Viena, care a dus la proiectul „Institute of Rest(s)”.
Explorând dansul ca spațiu de cercetare, Alix dansează, lucrează și scrie la granița dintre meșteșug și haos, într-un fel de dezordine fericită. Ea nu lucrează singură; orice eveniment, cercetare sau invitație este un pretext să petreacă timp cu complicii ei, într-o rețea de prietenii care strălucesc pe sub piele și de susținere care se activează ca prin minune.
𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏 𝒇𝒊𝒄𝒕𝒊𝒐𝒏 se desfășoară ca o anticipare invadată de fantome — anacronică și totuși încărcată de trecut. Fotografia unei baricade, sunetul unei aure, super udă. O juxtapunere poetică, o confluență de dansuri, mișcări, aproape-gânduri și gesturi preluate din „BRUNO” (2021) și „Death by Landscape” (2024), două lucrări de Alix Eynaudi performate alături de Hugo Le Brigand.
Aici, coreografia este un gest de reconfigurare — o urmă reanimată, o negociere tandră a prezenței. Mișcările plutesc printr-un prezent traversat de memorie, unde gesturile din trecut nu sunt doar repetate, ci alterate neomogen, reasamblate, regândite. Cuvintele apasă pe sub pielea dansului, o reinterpretare nesfârșită, un schimb permeabil între ce a fost și ce rămâne, între ficțiune și ficțiune.
𝗰𝗼𝗻𝗰𝗲𝗽𝘁 Alix Eynaudi
𝗱𝗮𝗻𝘀 Hugo Le Brigand & Alix Eynaudi
𝗰𝗼𝘀𝘁𝘂𝗺𝗲 An Breugelmans
𝗺𝘂𝘇𝗶𝗰ă turf + surf aka Han-Gyeol Lie & Paul Kotal
𝗽𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰ț𝗶𝗲 mollusca productions
𝗛𝗮𝗻-𝗚𝘆𝗲𝗼𝗹 𝗟𝗶𝗲 este o pianistă stabilită la Viena și lector la Universitatea de muzică și arte performative din Graz. Repertoriul său se axează pe barocul francez și pe operele târzii ale lui Schubert și Chopin, reprezentate în proiectele sale la Wien Modern, Tanzquartier Wien, Muzeul filmului austriac, Grazer Kunstverein, Wiener Volksliedwerk și Trienala baltică. Munca sa academică se bazează pe praxis și pe estetica lui Adorno, reuning muzica, arta și teoria critică. A ținut prelegeri ca lector invitat la Universitatea din Viena, Academia de muzică și teatru din Lituania și Institutul Sandberg. Proiectul ei actual, turf + surf, alături de artistul sonor Paul Kotal, explorează co-compunerea și autoratul colectiv.
𝗣𝗮𝘂𝗹 𝗞𝗼𝘁𝗮𝗹 (n. 1992) trăiește și lucrează în Viena. Este un artist sonor al cărui lucrări sunt înrădăcinate în teatru, muzică populară și contemporană și sunet live. Momentan, este implicat în proiecte cu Alix Eynaudi (FR), Ulduz Ahmadzadeh (IR/AT), Samuel Feldhandler (FR/AT), Christoph Schiele (GER) și Anne Juren (FR/AT). Kotal este co-fondator al Zonkey Studios din Viena, un studio de producție care găzduiește un colectiv de muzicieni. În 2023, alături de pianista Han-Gyeol Lie, a înființat duo-ul turf + surf cu scopul de a regândi fundamental conceptele muzicale, structurile și rolul distribuitorilor, atât din punct de vedere estetic, cât și al producției. Aceștia depășesc separația tradițională dintre compoziție și interpretare și creează modele muzicale prin asamblarea unor perspective istorice și estetice diferite, pentru a crea noi forme de reprezentare muzicală.
𝗛𝘂𝗴𝗼 𝗟𝗲 𝗕𝗿𝗶𝗴𝗮𝗻𝗱 (n. 1991, Franța) este un dansator stabilit la Viena. Lucrează și dansează pentru a întâlni și colabora cu diverși artiști precum Doris Uhlich (Habitat, 2020), Alix Eynaudi (Bruno, 2021), Sebastiano Sing (Mathieu D, 2023), Daniela Georgieva (270206, 2022). În 2019, a performat solo-ul său sans-culottes, produs de brut Wien/Imagetanz.
Prezența lor la Instituția performance-ului este susținută de BMWKMS – Ministerul federal pentru locuire, artă, cultură, media și sport, precum și de SKE austromechana, Forumul cultural austriac și Institutul francez, București.
Instituția performance-ului este un proiect care chestionează lipsa unei asemenea instituții dedicate și pledează pentru performance ca modalitate de a gândi și acționa în realitate — decondiționându-ne limitările, căutând un mod de a fi împreună ca comunitate permeabilă temporară, fără consens, mișcați de impulsuri interioare și, uneori, de curenți comuni, fără să avem nevoie de etichetele externe de colectiv sau grup. Și, nu în ultimul rând, este un exercițiu zilnic de speranță. Instituția activează și se bazează pe patru fundații/teme/parametri/moduri: Iubirea, Peisajul, Odihna și Corul.
Instituția performance-ului este un proiect curatoriat de artista Adriana Gheorghe, produs de Teatre/Theatres și PETEC și co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Fotografie pentru fiction fiction de Sebastian Reiser
Grafică de Sebastian Danciu