
Eveniment găzduit de Teatre /Theatres, Goethe-Institut Bucuresti şi Adriana Gheorghe
Bulevardul Schitu Măgureanu 21, 010182 București, România
Durată: 4 zile
Public Oricine, cu sau fără cont de Facebook
[EN below]
𝟮𝟰-𝟮𝟳 𝗶𝘂𝗻𝗶𝗲, 𝟭𝟮:𝟬𝟬–𝟭𝟱:𝟬𝟬 – workshop, Atelierele Scânteia (etaj 3). Workshop-ul este deschis tuturor celor interesați de dans și performance. Înscrieri la theatresteatre@gmail.com
𝟮𝟳 𝗶𝘂𝗻𝗶𝗲, 𝟭𝟵:𝟬𝟬 – artist talk, Teatre, Schitu Măgureanu 21, la etaj.
Instituția Performance-ului tratează și se încrede în dans și performance ca medii la care putem avea acces, cu care interacționăm și în jurul cărora putem construi realitatea.
În luna iunie, Instituția performance-ului ține Festivalul de performance de cameră și este onorată să găzduiască un workshop—intitulat 𝙋𝙚𝙞𝙨𝙖𝙟𝙚. 𝘿𝙞𝙨𝙩𝙤𝙧𝙨𝙞𝙪𝙣𝙞—și un artist talk ale coregrafului român stabilit în Berlin, Sergiu Matiș. Acesta va împărtăși instrumentele de improvizație și compoziție din practica sa Visible Thinking Body (VTB), elaborată de-a lungul anilor prin procesul de creație al tuturor performance-urilor sale de dans din 2013 încoace.
În cadrul atelierului 𝙋𝙚𝙞𝙨𝙖𝙟𝙚. 𝘿𝙞𝙨𝙩𝙤𝙧𝙨𝙞𝙪𝙣𝙞, Sergiu se va concentra mai ales asupra felului în care s-a transformat VTB în ultimele sale performance-uri—𝘞𝘢𝘳𝘱 𝘙𝘦𝘯𝘥𝘦𝘳𝘪𝘯𝘨𝘴 și 𝘌𝘢𝘳𝘵𝘩 𝘞𝘰𝘳𝘬𝘴—, unde și-a adâncit explorarea ecologiei și peisajului ca metode artistice și a felului în care acestea afectează, pe de-o parte, ecologiile mișcării, textului și vocii în practica sa și, pe de altă parte, ecologiile corpului, minții și mediilor înconjurătoare, atât culturale, cât și naturale.
Practica de mișcare devine un spațiu pentru observarea și transformarea simțului nostru de distorsiune și separare interioară și exterioară prin deconstruirea și denunțarea acestora, dar și transformându-le într-o forță care ne poate reconecta (cu ceva, cumva). Ea se bazează pe separarea natură/cultură până în punctul în care nu mai poate exista vreo separare.
Câteva reflecții despre definiția inițială a VTB: „Cu fiecare proiect, au apărut noi instrumente de generat mișcare în VTB, care apăreau din nevoia de a răspunde la întrebările conceptuale specifice fiecărui proiect, păstrându-le legătura cu teoria și conștiința dimensiunii lor politice. La bază, VTB explorează felul în care gândirea—de la memorie, la luarea deciziilor, la intuiție și imaginație—devine acțiune și felul în care această transformare generează dans.” (S.M.)
𝘞𝘢𝘳𝘱 𝘙𝘦𝘯𝘥𝘦𝘳𝘪𝘯𝘨𝘴 propune diferite moduri de a accesa mediul natural prin reexaminarea și investigarea întorsăturilor ideologice la care a fost supus prin diversele feluri în care peisajul a fost folosit și abuzat. „Aceste distorsiuni sunt exagerate până la extrem, spărgând și distorsionând pânza și ecranul, creând fisuri în corp, făcându-l permeabil și capabil să rezoneze cu elementele naturale pe care le reprezintă. Poate prin această ruptură a tradiției—acest vandalism conceptual—ne putem repara și întări legătura cu natura, permițându-i să ne inunde din nou sau, cel puțin, întorcându-ne la corpul care dansează.” (S.M.)
𝘌𝘢𝘳𝘵𝘩 𝘞𝘰𝘳𝘬𝘴 nu începe de la impactul și rezonanța vizualului, ci de la texte. Explorează noi ecologii ale cuvintelor rănite, corpurilor rănite și realității rănite. Textele despre deznădejdea ecologică „poartă dansatorii prin coregrafie, iar dansatorii, la rândul lor, poartă cuvintele prin spațiul performativ.” (S.M.)
„VTB este un sistem flexibil pentru a observa, genera și organiza mișcarea. Poate răspunde la nevoi artistice sau conceptuale specifice sau poate rămâne deschis pentru a susține o explorare cinetică individuală sau în grup. Practica se desfășoară în două direcții interconectate: una tratează corpul ca pe o arhivă de amintiri dinamice—dezvăluite, recontextualizate și recompuse într-o etnografie speculativă; cealaltă invită la o navigare mai fantezistă, activând corpul ca spațiu al materialității cinetice și conducându-l spre o practică a construirii de lumi prin dans.” (S.M.)
Sergiu Matiș este un coreograf român stabilit la Berlin din 2008. Lucrările lui au fost prezentate în toată Europa, inclusiv la ImPulsTanz (Viena), Centre National de la Danse (Paris), PACT Zollverein (Essen), Trafó (Budapesta) și DansFabrik (Brest). Ultimul său performance, 𝘌𝘢𝘳𝘵𝘩 𝘞𝘰𝘳𝘬𝘴, a avut premiera în decembrie 2024 la Radialsystem Berlin.
Festivalul de performance de cameră la Instituția performance-ului își propune să chestioneze lipsa unei instituții dedicate și să expandeze spațiul și sensul unei camere și al unei instituții, invitând lucrări care se pot întâmpla într-o cameră de 16mp și activități care nu se pot în niciun caz întâmpla în 16mp, și au nevoie de alianțe cu instituții partenere.
Drept critică implicită a lipsei unei asemenea instituții și pledoarie pentru forța performance-ului de a institui structurile de care avem nevoie, Instituția performance-ului este un gest de fond care transformă toți participanții în protagoniști, păstrând ceva din mișcarea de maree a unui fel de a fi împreună nedelimitat prin mijloace exterioare, respectând nevoile individuale de diferență, dissensus și reformulare continuă. Textura sa este acustică și reflexivă.
Instituția performance-ului este program de Adriana Gheorghe, produs de Teatre împreună cu Petec și co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Grafică: Sebastian Danciu
Foto: Jubal Battisti
Participarea lui Sergiu la Instituția performance-ului în București este susținută prin bunăvoința Institutului Goethe și Institutului Francez.
______________________________
Foto: Jubal Battisti
Participarea lui Sergiu la Instituția performance-ului în București este susținută prin bunăvoința Institutului Goethe și Institutului Francez.
______________________________
𝙒𝙖𝙧𝙥𝙨𝙘𝙖𝙥𝙚𝙨. Sergiu Matiș at The Institution of Performance
𝗝𝘂𝗻𝗲 𝟮𝟰–𝟮𝟳, 𝟭𝟮–𝟯 𝗣𝗠 – workshop at Scânteia Projects (Atelierele Scânteia 3rd Floor). The workshop is open to everyone interested in researching dance and performance. Register at theatresteatre@gmail.com
𝗝𝘂𝗻𝗲 𝟮𝟳, 𝟳 𝗣𝗠 – artist talk at Theatres, Schitu Măgureanu 21, upstairs.
The Institution of Performance trusts and treats dance and performance as mediums to access, interact with, build reality around.
During the month of June, The Institution of Performance holds the Chamber Performance Festival and it is honoured to host a workshop—called 𝙒𝙖𝙧𝙥𝙨𝙘𝙖𝙥𝙚𝙨—and an artist talk by Romanian choreographer based in Berlin, Sergiu Matiș. He will share improvisation and composition tools from the Visible Thinking Body (VTB) practice, developed throughout the years during creation processes for all the dance performances he made since 2013.
In the 𝙒𝙖𝙧𝙥𝙨𝙘𝙖𝙥𝙚𝙨 workshop, Sergiu will especially focus on how VTB transformed during his recent performances—𝘞𝘢𝘳𝘱 𝘙𝘦𝘯𝘥𝘦𝘳𝘪𝘯𝘨𝘴 and 𝘌𝘢𝘳𝘵𝘩 𝘞𝘰𝘳𝘬𝘴—where he deepened his exploration of ecology and also landscape as artistic methods and how this affects the ecologies between movement, text and voice in his practice, on one hand, and the ecologies between body-mind and environments, cultural & natural, on the other hand.
The movement practice becomes a space to observe and transform our sense of inner and outer distortion and separation by deconstructing and denouncing it but also turning it into a force that might reconnect us back in (to something somehow). It feeds from the nature/culture divide up to the point where there cannot be a divide.
Some reflections on the initial definition of VTB: ”With each project, new tools for generating movement were created in VTB, that would appear out of the necessity to resolve the conceptual questions, specific for every project, connected to theory and aware of their politics. At its core, VTB explores how thought—ranging from memory and decision-making to intuition and imagination—transforms into action, and how this transformation generates dance.” (S.M.)
𝘞𝘢𝘳𝘱 𝘙𝘦𝘯𝘥𝘦𝘳𝘪𝘯𝘨𝘴 proposed different ways of accessing the natural environment by re-examining and investigating the ideological twists to which it has been subjected by the different uses and abuses of landscape. ”These distortions are exaggerated to the breaking point, cracking and warping the canvas and screen, and creating fissures in the body, making it permeable and able to resonate with the natural elements it represents. Perhaps through this breaking of traditions—this conceptual vandalism—we can repair and restore our connection to nature, allowing it to flood us again, or at the very least, to return to the dancing body.” (S.M.)
𝘌𝘢𝘳𝘵𝘩 𝘞𝘰𝘳𝘬𝘴 starts not from the impact and resonance of the visual but from texts. It explores new ecologies between wounded words and wounded bodies and wounded reality. Texts on ecological grief ”carry the dancers through choreography and the dancers, in turn, carry the words through the performance space.” (S.M.)
”VTB functions as a flexible system for observing, generating, and organising movement. It can respond to specific artistic or conceptual needs, or remain open-ended to support individual and group kinetic exploration. The practice unfolds along two interwoven paths: one treats the body as an archive of movement memories—excavated, recontextualised, and composed anew towards a speculative ethnography; the other invites a more imaginative navigation, activating the body as a site of kinetic materiality and leading it towards a world-building practice through dance.” (S.M.)
Sergiu Matiș is a Romanian choreographer living in Berlin since 2008. His work has been
presented throughout Europe, including at ImPulsTanz (Vienna), Centre National de la
Danse (Paris), PACT Zollverein (Essen), Trafó (Budapest) and DansFabrik (Brest). His most
recent performance, 𝘌𝘢𝘳𝘵𝘩 𝘞𝘰𝘳𝘬𝘴, premiered in December 2024 at Radialsystem Berlin.
presented throughout Europe, including at ImPulsTanz (Vienna), Centre National de la
Danse (Paris), PACT Zollverein (Essen), Trafó (Budapest) and DansFabrik (Brest). His most
recent performance, 𝘌𝘢𝘳𝘵𝘩 𝘞𝘰𝘳𝘬𝘴, premiered in December 2024 at Radialsystem Berlin.
The Chamber Performance Festival at the Institution of Performance aims to question the lack of a dedicated institution of this kind and to expand the space and meaning of an institution by hosting works that can take place in a 16sqm room, as well as activities that could never take place within 16sqm and require alliances with partnering institutions.
As an implicit critique of the lack of such an institution and a plea in favor of the power of performance to institute the structures we need, The Institution of Performance is a background gesture that turns all participants into protagonists, while preserving something of the tidal movement of a way of being together unbounded by external means, respecting the individual need for difference, dissensus, and continuous rearticulation. Its texture is acoustic and reflexive.
The Institution of performance is curated by artist Adriana Gheoghe and produced by Theatres and Petec. The program is co-funded by AFCN. The project does not necessarily represent the official position of the Administration of the National Cultural Fund. AFCN shall not be held liable for the project’s content or any use to which the project outcome might be put. These are the sole responsibility of the beneficiary of the funding.
Graphics: Sebastian Danciu
Photo: Jubal Battisti
Sergiu’s presence at the Institution of Performance in Bucharest is kindly supported by Goethe Institute and French Cultural Institute.
Photo: Jubal Battisti
Sergiu’s presence at the Institution of Performance in Bucharest is kindly supported by Goethe Institute and French Cultural Institute.