
Eveniment găzduit de Teatre /Theatres şi Adriana Gheorghe
Schitu Măgureanu 21, Bucharest, Romania
Durată: 14 zile
Public Oricine, cu sau fără cont de Facebook
Instituția performance-ului lansează un apel deschis pentru rezidențe artistice care se vor desfășura în intervalul 1 iulie – 30 septembrie 2025.
Deadline înscrieri – 6 iunie.
Apelul se adresează artiștilor – din medii diferite – activi în performance (și interesați de eventuala relație dintre procesele performative și cele din alte medii artistice).
Cu precădere acelora care recunosc sau vor să recunoască forța gândirii performative de a mișca puțin realitatea sau care au destul de multă încredere în artă
și la fel de multe întrebări despre relația acesteia (și diferența specifică a performance-ului) cu realitatea. Și cam despre asta ne-am dori să citim de la voi, în câteva rânduri, la theatresteatre@gmail.com.

Rezidența propriu-zisă cuprinde: o săptămână, ziua și/sau noaptea, în spațiul Teatre, pe Schitu Măgureanu 21, București, plus alte câteva zile în luna octombrie înainte de o prezentare în cadrul Repetiției pentru o instituție a performance-ului (festival). Participarea este remunerată.
Pe lângă datele concrete, rezidența la Instituția performance-ului înseamnă, și asta este cel mai important, o invitație în cadrul unei comunități „sublunare” deja închegate, prioritate la atelierele de formare și posibilitatea unui dialog cu inițiatoarea programului, artista Adriana Gheorghe, care poate lua diverse forme, în funcție de dorințe și necesități, de la conversație, la acompaniere sau schimb reciproc, dar și colaborare sau mentorat.
Ne place să ne gândim la Instituția performance-ului ca la acel fundal care ne transformă pe toți participanții în protagoniști, păstrând, totodată, ceva din mișcarea de maree a unui fel de a fi împreună nedelimitat prin mijloace exterioare, respectând nevoile individuale de diferență, dissensus și reformulare continuă.
Ne place să ne gândim la Instituția performance-ului ca la un spațiu intuitiv și contraintuitiv de odihnă profundă (ca prim mod performativ-politic de a mișca realitatea în direcția opusă accelerării).
Textura sa fiind gândirea acustică și aurală, ne-am gândit să o aproximăm mai bine prin patru teme. Acestea nu trebuie abordate neapărat în aplicație. Ele vor fi parte din resursele puse la dispoziția celor aflați în rezidență – o hartă afectivă cu patru concepte mari, imense: dragostea, peisajul, odihna și corul.
Ne-ar plăcea să ne gândim împreună cum se întâlnesc acestea cu performance-ul, un performance înțeles mai degrabă ca o necoincidență între gândire/limbaj și experiență. Și să cercetăm cum cele patru teme sau relațiile dintre ele pot fi abordate ca modalitate, dincolo de orice reprezentare/explicitare.
Dar teoria poate rămâne în fundal, invitația principală va fi de poziționare pe această hartă conceptual-afectivă, mai aproape sau mai departe de o temă sau alta, sau de relația dintre două sau mai multe teme, oscilând între identificare, alienare sau un gradient de bună dozare.
Între timp, pentru a vă face o idee, pe 2 iunie începe, la Scânteia+, “Festivalul de performance de cameră”, primul eveniment al Instituției, cu atelierul – 𝘍𝘶𝘭𝘭 𝘋𝘳𝘰𝘱 – al artistei islandeze Margret Sara Guðjónsdóttir, o invitație literală la cea mai profundă odihnă.
Mai multe detalii despre programul festivalului și aluzia la teatrul anatomic pe substack-ul Teatre
Vă așteptăm propunerile!
Instituția performance-ului este un program produs de Teatre în colaborare cu PETEC.
Grafică: Sebastian Danciu
Proiectul cultural este co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.